Hem > Samhälle > Vänsterpartiet: vår toppkandidat måste vara lesbian och feminist

Vänsterpartiet: vår toppkandidat måste vara lesbian och feminist

januari 13, 2014

Det före detta kommunistiska partiet Vänsterpartiet antog idag på partiets kongress en ny toppkandidat till listan till valet till Europaparlamentet. Resultatet blev att partiets nuvarande manlige ledamot i Europaparlamentet Mikael Gustavsson petades ner en plats. De viktigaste kraven för att väljas till toppkandidat var att vara lesbian och feminist.

– Jag hoppas innerligen att mitt feministiska parti mobiliserar för att vi är ett feministiskt parti och röstar fram en kvinna. Då tycker jag Malin Björk är det naturliga namnet att samlas kring, säger Jessika Svensson, vänsterpartiet Jämtland.

– Jag har aldrig träffat någon som har så starka feministiska glasögon som Mikael Gustavsson, säger Mirre Malm, vänsterpartiet Storstockholm.

– Jag skulle vilja plädera för Malin Björk. Hon har barn och lever med en kvinna som hon älskar. Bara det kommer att göra att många i EU-parlamentet kommer att hata henne, säger Mia Fällström, vänsterpartiet Storstockholm.

Med rösterna 106 mot 104 vann de som anser att Vänsterpartiet måste toppas av en feministisk och lesbisk kvinna.

Länk

Kategorier:Samhälle
